NIEUWSBRIEF SUFIWAY NEDERLAND - 2de KWARTAAL 2015 agenda tips en berichten vooruitblik terugblik
Inleiding
Een spannend programma met Kiran & Jeanne Rana, een zomerse ervaring met Indiaase Qawwali muziek, poëzie en Zikr aan het IJsselmeer in de uiterste kop van Noord Holland. Een aardig redactioneel stuk over de jongste broer van Hazrat Inayat Khan, gezien door kinderogen en een vooruitblik op de mooie zomerse samenkomst in de Soefi-tempel in de Katwijkse duinen en natuurlijk de onvolprezen vaste onderwerpen op de agenda.
De bron is in je,
En de hele wereld komt eruit voort.
De bron is vol.
En zijn wateren stromen eeuwig.
Treur niet! Drink volop!
Denk niet dat hij ooit droog zal vallen,
Deze eindeloze oceaan.
(Rumi)
Agenda 2de kwartaal
Regionale activiteiten in Amsterdam, Bergen, Huizen, Katwijk & Werkhoven
April t/m juni 2015
Muzikale meditaties - Amsterdam (Sufi Way Associated Program)
Wat: |
|
Zikr zie onderaan. |
Wanneer: |
|
10 april (Tamarah Benima), 8 mei & 12 juni |
Waar: |
|
Roetersstraat 6 ’’’, 1018 WC Amsterdam |
Tijd: |
|
19.30 uur |
Kosten: |
|
geen (of donatie aan Sufiway) |
Opgave: |
|
Marjolein Mabelis, marjolein@mabelis.nl |
NB: Op www.sufiway.nl vind je gewoonlijk ca. 1 week van tevoren iets over de Zikr van de a.s. avond.
Open avonden en muzikale meditaties - Bergen (NH) (Sufi Way Associated Program)
Wat: |
|
1) Thema-avonden rond non-duaal soefisme, geïnspireerd door klassieke wijzen, moderne wijzen, klassieke Perzische dichters, moderne dichters, kortom die teksten waarbij waarheid de woorden verlichten. 2) Zikr zie onderaan, aansluitend op het thema van de avond. |
Wanneer: |
|
30 april, 28 mei en 25 juni |
Waar: |
|
Kievitslaan 20, 1861 GR Bergen NH |
Tijd: |
|
20.00 uur |
Kosten: |
|
geen (of donatie aan Sufiway) |
Opgave: |
|
Umtul Valeton-Kiekens muvaleton@gmail.com , telefoon 072 5818779/06 51250493 |
Sema avonden - Huizen (Sufi Way Associated Program)
Wat: |
|
Sema. zie onderaan (met mogelijkheid van gezamenlijke maaltijd) |
Wanneer: |
|
7 mei |
Waar: |
|
Eland 18, 1273 GL Huizen |
Tijd: |
|
Met maaltijd vanaf 18.30 uur, zonder: 20.00 uur - ongeveer 22.00 uur |
Kosten: |
|
vrijwillige bijdrage |
Opgave: |
|
minimaal 1 week van te voren: Monika Rietveld, monikarietveld@gmail.com, telefoon: 06 543428745 |
Muzikale meditaties - Katwijk (Sufi Way Associated Program)
Wat: |
|
Musical Tuning zie onderaan |
Wanneer: |
|
17 april, 15 mei & 19 juni |
Waar: |
|
Universel Murad Hassil, Katwijk aan Zee |
Tijd: |
|
20.00 - 21.30 uur |
Kosten: |
|
? 5.00 (i.v.m. huur) |
Opgave: |
|
Elveerah Leschot, eleschot@tiscali.nl , telefoon 071 4021005 |
Muzikale meditaties - Werkhoven (Utrecht) (Sufi Way Associated Program)
Wat: |
|
Zikr zie onderaan |
Wanneer: |
|
19 april, 24 mei & 28 juni |
Waar: |
|
Conferentiecentrum Samaya, 3985 SG Werkhoven (Klik hier voor routebeschrijving of zie www.samaya.nl ) |
Tijd: |
|
20.00 uur |
Kosten: |
|
vrijwillige bijdrage |
Opgave: |
|
Felix Erkelens, ferkelens@wxs.nl , telefoon 034 3563105 |
Kiran Rana komt in juni naar Nederland om een Qawwali workshop te geven. Hij heeft Qawwali gestudeerd in India en kan deze muziek en zangkunst uitstekend overbrengen. (Sufi Way Associated Program)
Wat: |
|
Qawwali muziek weekend zie onderaan. Tijdens dit programma onderzoeken we hoe we door te zingen onze hartkwaliteit kunnen vergroten.
|
Wanneer: |
|
vrijdagavond 12 juni t/m zondag 14 juni & een” Masterclass” op maandag 15 juni |
Waar: |
|
Michaëlshof, Vatrop (bij Den Oever) |
Tijd: |
|
vanaf 17.30 - op vrijdag en ?? op zondag. Masterclass: 10.00 - 17.00 uur |
Kosten: |
|
? 200,-- voor de gehele workshop, inclusief maaltijden. Voor prijzen van losse onderdelen zie website, De masterclass: ? 50,-- |
Opgave: |
|
Monika Rietveld, monikarietveld@gmail.com, telefoon: 06 543428745 |
NB: Kijk voor meer informatie èn vóór u vertrekt -en dat geldt voor al de bovenstaande activiteiten- nog even op de website voor eventuele wijzigingen: www.sufiway.nl.
Vooruitblik 3de kwartaal 2015
De weg van de boodschap
Een zomerse bijeenkomst voor oude en nieuwe vrienden, van Sufiwayers en soefies van andere ”takken”. Kom en laat ons de zomer vieren, kom en laat ons vieren dat wij Md’s Fazal Inayat-Khan zijn 25ste sterftedag zullen gedenken. Dat zijn inspiratie nog voortleeft, maar ook die van anderen, van àlle Murshids en Murshidas. Wij vieren, kortom, de weg van de Boodschap!
Wat |
De weg van de boodschap |
Wanneer |
18 augustus - 22 augustus 2015 |
Tijd |
Universel Murad Hassil, Katwijk aan Zee |
Kosten |
? 275. Delen van het programma zijn te los volgen |
Informatie |
Dahan Bakker. dahan@sufiway.org www.sufiway.org |
Pir-o-Murshid Musharaff Khan gezien door kinderogen Wij zijn Iskandar (66) en Sardar (63) Tenhaeff. Sinds onze vroege jeugd (begin 50-er jaren) namen onze ouders ons mee naar de Sufi Movement. Dit was in de tijd met Pir-o-Murshid Ali Khan en Murshid Musharaff Khan, die vlakbij ons woonden in Den Haag. Op de Zomerschool, indertijd in het gebouw van de Theosofische beweging aan de De Ruyterstraat in Den Haag, zaten wij op foto’s aan hun voeten. De Murshids hebben een enorme invloed op ons gehad. Wat wij ons daarvan herinneren leggen we nu aan u voor. Hoe keken wij vanuit onze kinderogen naar hen? Dit doen we in drie of vier afleveringen.
Deze eerste aflevering delen we een aantal indrukken met u over hoe Musharaff met kinderen was. Hij straalde vooral vriendelijkheid uit, zelfs als hij heel geconcentreerd bezig was of stiltes hield. Zelfs nu nog voelen we die vriendelijkheid als we aan hem denken. Sardar omschreef deze emotie onlangs nog als Sinterklaasgevoel. Waarom? Omdat Musharaff ons, toen we klein waren, uitnodigde om bij hem thuis Sinterklaas te vieren. De Murshids woonden naast elkaar aan de Frederik Hendriklaan, op een kwartier lopen van ons huis aan de Kanaalweg. Regelmatig gingen we bij hen op verjaardagsbezoek en dergelijke. En Musharaff en Shahzadi begonnen begon de kinderen van soefis uit te nodigen om Sinterklaas ook bij hen thuis te vieren. Hij had zich in dat ritueel verdiept en begrepen dat er schoenen naast de kachel gezet moesten worden met een wortel erin. Zo zaten wij beiden bij de schoorsteenmantel in de voorkamer, kijkend naar het wapperende kleedje bij de schouw, en renden we de gang op toen wij boven in het huis gestommel hoorden. Murshid ’wist van niets’. Maar in onze herinnering was hij bovenal serieus belangstellend naar onze ervaringen. Er moesten ook cadeautjes komen, dus ze zorgden ervoor dat die er opeens waren. Iskandar heeft nog steeds twee van die cadeautjes bewaard: een speelgoedauto met vliegwiel, made in Hongkong, en een speelgoedtreintje. En iedereen moest vooral Sinterklaasliedjes van hem zingen, want hij hield van zang. Hij was muziek.
Iets anders dat hij steevast deed op die kinderfeestjes, om iedereen te amuseren, was met zijn handen bewegende silhouetten op het behang laten verschijnen met behulp van een lamp. Hij betrok ons daarbij en leerde ons een zeemeeuw te doen. Daarvoor moet je op een bepaalde manier je duimen bewegen, waarbij hij uitlegde dat dit een oefening was voor het bespelen van de vina. En toen hij tijdens een jaarlijkse Zomerschool een concert op de vina gaf, zagen we hem dat inderdaad doen. Wij kinderen konden dan zien hoe hij inderdaad de zeemeeuw deed en de vina bespeelde en er als het ware op vloog. Bij die gelegenheid had hij zich prachtig aangekleed, met turban, mantel en met gouddraad bestikte pantoffels. Bovendien kon hij van zijn duimen het onderste kootje naar binnen buigen en het bovenste kootje dan laten wapperen. Thuis sloegen wij heftig aan het oefenen en Iskandar doet dat ook nu nog wel eens, om op te warmen voor de gitaar. Musharaff was een enorm creatief mens, op een manier die ons als kinderen aansprak en ons voor altijd bijbleef.
Volgende keer onze herinneringen aan de uitstapjes met kinderen ter gelegenheid van Musharaffs verjaardag. Overigens zijn we benieuwd of er leeftijdsgenoten zijn die zich herkennen in ons relaas. Laat het ons weten!
* Zikr is een vorm van meditatie uit de soefi-traditie. Het woord ”zikr” (of ”zikr” of ”dhikr”) betekent letterlijk ’je herinneren’, d.w.z. herinneren wat je oorsprong is. Je wendt je met je hele wezen tot de ene, binnen je en buiten je. Zingend, meestal met ondersteuning van een of meer instrumenten (wij gebruiken meestal een draagbaar z.g. ’Indiaas’ harmonium) herhalen we een devotionele of mantra-achtige tekst op een specifieke toonladder. Er zijn, qua vorm, verschillende tradities; van ritmisch, met begeleiding van trommels, tot traag en melodieus. De Sufi Way kent een rijke traditie van melodieuze Zikr melodieën; sinds Sufi Inayat Khan deze meditatievorm naar het westen bracht heeft elke volgende Pir nieuwe melodieën aan de traditie bijgedragen.
* De musical tuning is een meditatie waarbij we, net als bij Zikr, samen zingen. In tegenstelling tot de Zikr is er geen vaste melodie, geen herhaling en gewoonlijk geen tekst. De klank komt tot stand in voortdurende afstemming met elkaar, waarbij de basis wordt aangegeven door de tonen van een instrument; meestal een klein (’Indiaas’) harmonium. Afstemmen op elkaar gaat over in het afstemmen van ons lichaam, ons hart en onze ziel op de Ene.
. Qawwali muziek: devotionele Soefi muziek die wortelt in de traditie van India en Pakistan en wordt vaak beoefend ter herdenking van een heilige. De muziek is naast devotioneel en vrolijk, zeer ritmisch, omdat het sterven niet als een droevige gebeurtenis wordt gezien maar als de eenwording met de Ene. Dat moet gevierd worden!
Voor deze vormen van meditatie geldt dat er geen muzikale kennis of stemtraining nodig is.
* Informele Dienst wordt een kaars aangestoken, die symbool staat voor eenheid en goddelijke waarheid. Rond het thema worden teksten uit de verschillende religieuze tradities gelezen, er zijn gebeden, stilte en muziek.
* Sema betekent letterlijk luisteren. Luisteren naar muziek, poêzie, muziek, elkaar en de stilte. Luisteren met het oor van het hart, de Ene.
Ander email-adres? Deze nieuwsbrief opzeggen? Klik hier . |