Zo lang ging U schuil In de knop van mijn ziel, Zaad van mijn levensroos.
Maar nu bent U ontloken, Vrucht van mijn leven, Na de bloei van mijn hart.
Laat me nu groeien in uw tuin, Opdat eens mijn rozen, Bloeiend in Uw schijn, Mijn verhaal vertellen. (Hazrat Inayat Khan, Gayan)
Agenda 3de kwartaal
Het is de boodschap, die de boodschapper maakt, niet de aanpraak erop(Hazrat Inayat Khan)
De weg van de boodschap, een internationaal zomerprogramma in Katwijk
Een zomerse bijeenkomst voor oude en nieuwe vrienden, van Sufiwayers en soefies van andere ”takken”. Tijdens de bijeenkomst zal SW de historie, het pad en vele aspekten van de Boodschap belichten met een blik in het verleden en op het heden: wat betekent deze universele Boodschap in deze tijd en ons dagelijks leven. Deze bijeenkomst belooft een zeer levendige, creatieve en inspirerende samenkomst te worden met uiteenlopende gemeenschappelijke en individuele activiteiten: muzikale meditaties, chi-gong, zikr’s, interactieve discussies, meditatieve wandelingen, artistieke workshops...Er komen mensen uit binnen-en buitenland, oude en nieuwe bekenden, geïntitieerden en niet geïnitieerden. Komt allen! Er zijn al 70 mensen vóór u geregistreerd. De voertaal is Engels. Voor meer informatie en registratie: http://sufiway.org/programs/workshops-retreats-talks
NB: Op www.sufiway.nl vind je gewoonlijk ca. 1 week van tevoren iets over de Zikr van de a.s. avond.
Open avonden en muzikale meditaties - Bergen (NH) (Sufi Way Associated Program)
Wat:
1) Thema-avonden rond non-duaal soefisme, geïnspireerd door klassieke wijzen, moderne wijzen, klassieke Perzische dichters, moderne dichters, kortom die teksten waarbij waarheid de woorden verlichten. 2) Zikr zieonderaan, aansluitend op het thema van de avond.
NB: Kijk voor meer informatie èn vóór u vertrekt -en dat geldt voor al de bovenstaande activiteiten- nog even op de website voor eventuele wijzigingen: www.sufiway.nl.
Vooruitblik 4de kwartaal 2015
* Wegens groot succes en belangstelling wordt het muzikale programma met Omar en Suzanne Inayat-Khan geprologeerd en wel op 27 en 28 november. Schrijf het vast in je agenda.
* Voor qawwali-liefhebbers komt er op 17 oktober weer een qawwali-dag, o.l.v. Elveerah Leschot.
*Voor leden van de Soefi Way Nederland is er de jaarlijkse ontmoetingsdag: Zondag 8 november 2015, 13:30-20:00 uur in het Wakilhuis, Universel Murad Hassil, Katwijk.
Wat te doen? ’Vergeven, niet vergeten’ (Dalai Lama)
Op 22 juni 2015 blies Islamitische Staat twee tombes bij de Syrische stad Palmyra op. Het gaat om de 7e-eeuwse tombe van de sjiietische heilige sjeik Mohammed Bin Ali, neef en schoonzoon van de profeet, en de tombe van Nizar Abu Bahaa Eddine, een soefi geleerde die er zo’n 500 jaar geleden verbleef. De eerste tombe ligt circa 10 kilometer ten noorden van de Palmyra. De tweede ligt een halve kilometer van de Romeinse opgravingen. IS verspreidde foto’s via zijn sociale netwerken en jubelde dat het ’sjirk’-bouwwerken heeft opgeblazen. Dit betekent ’idol worship’, afgoderij. Sjiieten en soefi’s vallen daar kennelijk onder. Een geluk bij een ongeluk is dat de tombe van Ali leeg was. De resten van de sjeik zijn namelijk in Mekka begraven. Dit is de zoveelste actie bedoeld om reacties van sjiieten en soefi’s uit te lokken, medelijden en onverschilligheid lijken echter meer op hun plaats. Dan kunnen van innerlijke schoonheid hooguit wat uiterlijke gedenktekens worden verwoest. (Iskandar)
* Zikr is een vorm van meditatie uit de soefi-traditie. Het woord ”zikr” (”dhikr”) betekent letterlijk ’je herinneren’, d.w.z. herinneren wat je oorsprong is. Je wendt je met je hele wezen tot de Ene, binnen- en buiten je. Zingend, meestal met ondersteuning van een of meer instrumenten (wij gebruiken meestal een draagbaar z.g. ’Indiaas’ harmonium) herhalen we een devotionele of mantra-achtige tekst op een specifieke toonladder. Er zijn, qua vorm, verschillende tradities; van ritmisch, met begeleiding van trommels, tot traag en melodieus. De Sufi Way kent een rijke traditie van melodieuze Zikr melodieën; sinds Sufi Inayat Khan deze meditatievorm naar het westen bracht heeft elke volgende Pir nieuwe melodieën aan de traditie bijgedragen.
* De musical tuning is een meditatie waarbij we, net als bij Zikr, samen zingen. In tegenstelling tot de Zikr is er geen vaste melodie, geen herhaling en gewoonlijk geen tekst. De klank komt tot stand in voortdurende afstemming met elkaar, waarbij de basis wordt aangegeven door de tonen van een instrument; meestal een klein (’Indiaas’) harmonium. Afstemmen op elkaar gaat over in het afstemmen van ons lichaam, ons hart en onze ziel op de Ene.
. Qawwali muziek: devotionele Soefi muziek die wortelt in de traditie van India en Pakistan en wordt vaak beoefend ter herdenking van een heilige. De muziek is naast devotioneel en vrolijk, zeer ritmisch, omdat het sterven niet als een droevige gebeurtenis wordt gezien maar als de eenwording met de Ene. Dat moet gevierd worden!
Voor deze vormen van meditatie geldt dat er geen muzikale kennis of stemtraining nodig is.
* Informele Dienstwordt een kaars aangestoken, die symbool staat voor eenheid en goddelijke waarheid. Rond het thema worden teksten uit de verschillende religieuze tradities gelezen, er zijn gebeden, stilte en muziek.
* Semabetekent letterlijk luisteren. Luisteren naar muziek, poêzie, muziek, elkaar en de stilte. Luisteren met het oor van het hart, de Ene.
Ander email-adres? Deze nieuwsbrief opzeggen? Klik hier .