* Maak het bedrag over naar de Sufi Way Nederland, IBAN: NL86INGB0004895129 Qawwali ”De Nachtegaal van de Chisti”
Een weekend waarin je wordt ondergedompeld in Qawwali muziek, en een Open Avond op de zaterdag, om onze leraar en vriend Meraj Ahmed Nizami Qawwal te eren. Wij gedenken zijn geschiedenis en we gaan mede door hem geïnspireerd, qawwali’s zingen. Verder: oefeningen met low voice, nieuwe qawwali’s instuderen, poëzieoefeningen, je eigen qawwali maken en instuderen, als je ”nieuw” bent met behulp van een van de leiders. De betekenis van de teksten worden onderzocht. Iedereen is welkom! Muziekinstrumenten als harmoniums, drums, violen, gitaren, enzovoort ook! Zie voor meer info de flyer in de bijlage
Meer uitgebreide informatie kunt u vinden op www.sufiway.nl De wijze wonderlijke verhalen van oom* Nasruddin
|
Wat: |
Verhalen van Nasruddin |
|
Wanneer: |
vrijdag 3 juni |
|
Waar: |
Vrijmetselaarsloge, Oude Enghweg 19, Hilversum |
|
Tijd: |
19.00 - 21.00 uur |
|
Kosten: |
? 20,-- inclusief koffie en thee. Neem wat lekkers mee om te delen. |
|
Opgave: |
monikarietveld@gmail.com ; +31 6 54342874 |
|
NB: Kijk voor meer informatie èn vóór u vertrekt -en dat geldt voor al de bovenstaande activiteiten- nog even op de website voor eventuele wijzigingen: www.sufiway.nl
Op welke momenten ben je dankbaar? Als alles naar wens verloopt? Ben je dankbaar als het tegenzit? Als je dankbaar bent of dankbaarheid voelt; is daar een verschil tussen? Wanneer je een dankgebed bidt of zegt, bijvoorbeeld voor het eten, is het op dat moment een gebed dat van binnenuit komt? Ervaar je wat je bidt, of roept je gebed de ervaring op? Hoe geef je uiting aan dankbaarheid? In de maatschappelijke omgang lijkt er minder ruimte te zijn voor dank en bedanken. Sommige kinderen leren niet meer om ’netjes’ te bedanken. Aangeleerde dankbaarheid schijnen we niet meer op prijs te stellen. Maar wat wil uitgedrukt worden in de woorden ’Dank je wel’? Wat gebeurt er met je als iemand je oprecht en gemeend bedankt.
In vrijwel alle godsdiensten bestaan dankgebeden, dankzeggingen. Op zondag 29 mei zullen we die vanuit de verschillende wijsheidstradities onderzoeken evenals de betekenis van dankbaarheid.
Tijdens de informele soefidienst wordt een kaars aangestoken die symbool staat voor de eenheid van alle godsdiensten, de goddelijke waarheid en allen eert die het licht van de waarheid hoog houden. Rond het thema worden teksten gelezen uit de wijsheidsboeken van en rondom de grote religies. Er is een overdenking en er zijn drie prachtige gebeden. Stilte, muziek en een zegen complementeren de dienst. De voorgangers in deze dienst zijn Nadaly de Lege en Felix Erkelens. Plaats: De Engel, César Francklaan 13 te Huizen Datum: 29 mei Tijd: 10.30 uur
Deze 4-daagse retraite zal worden gehouden in het fraaie cursuscentrum Sparjeburd (nabij Heerenveen). De voertaal is Engels dus de volgende tekst ook: It may be difficult for us to imagine that the universe is an expression of joy. There is so much evidence to the contrary, here on earth, where suffering and death are inescapable. How could the nature of the cosmos be joyous, when every day we witness meanness and violence rampant in the world, or experience anxiety, pain, and loss in our own lives? Our view of what is ”true” is limited by the way our bodies and minds perceive and interpret reality.
The intention of this Open Path retreat is to provide a space in which we can experience directly, beyond words, the intimate bliss that pervades all being. To be blessed, even briefly, with an intimation of the underlying joyousness and safety of the cosmos can transform
our lives.
This Joyous Cosmology retreat is intended for those who have participated in an Open Path retreat or training, or who are familiar with other nondual approaches to spiritual awakening, such as
Advaita, Zen, Dzogchen, Sufi, Christian or Jewish mysticism. Newcomers are also welcome, but should be prepared to ”dive into the deep end of the pool.”
Over Pir Elias
Elias Amidon is de geestelijk leider (Pir) van de Sufi Way. Zijn voornaamste leraar was Pir Fazal Inayat-Khan; daarnaast was hij leerling van Qadiri Sufi’s in Marokko, boedhistische Theravaden leermeesters in Thailand, Amerikaans-Indiaanse leraren van de Assemblies of the Morning Star, christelijke monniken in Syrië en Zen meesters van de orde White Plum Sangha. Zie voor meer info de flyer in de bijlage
Wat: |
A joyous Cosmology |
|
Wanneer: |
donderdag 20 oktober - zondag 23 oktober |
|
Waar: |
Sparjeburd Retraite Centrum, bij Heerenveen |
|
Tijd: |
do 12.00 uur voor de lunch - zo na de lunch |
|
Kosten: |
? 500,- exclusief verblijf en maaltijden |
|
Opgave: |
|
NB: Kijk voor meer informatie èn vóór u vertrekt -en dat geldt voor al de bovenstaande activiteiten- nog even op de website voor eventuele wijzigingen:www.sufiway.nl
Het adres voor foto’s is: www.sufiway.nl/gallery. Je kunt daar ook zelf foto’s uploaden en er staan er al een paar op.
* Zikr is een vorm van meditatie uit de soefi-traditie. Het woord ”zikr” (of ”zikr” of ”dhikr”) betekent letterlijk ’je herinneren’, d.w.z. herinneren wat je oorsprong is. Je wendt je met je hele wezen tot de ene, binnen je en buiten je. Zingend, meestal met ondersteuning van een of meer instrumenten (wij gebruiken meestal een draagbaar z.g. ’Indiaas’ harmonium) herhalen we een devotionele of mantra-achtige tekst op een specifieke toonladder. Er zijn, qua vorm, verschillende tradities; van ritmisch, met begeleiding van trommels, tot traag en melodieus. De Sufi Way kent een rijke traditie van melodieuze Zikr melodieën; sinds Sufi Inayat Khan deze meditatievorm naar het westen bracht heeft elke volgende Pir nieuwe melodieën aan de traditie bijgedragen.
* De musical tuning is een meditatie waarbij we, net als bij Zikr, samen zingen. In tegenstelling tot de Zikr is er geen vaste melodie, geen herhaling en gewoonlijk geen tekst. De klank komt tot stand in voortdurende afstemming met elkaar, waarbij de basis wordt aangegeven door de tonen van een instrument; meestal een klein (’Indiaas’) harmonium. Afstemmen op elkaar gaat over in het afstemmen van ons lichaam, ons hart en onze ziel op de Ene.
. Qawwali muziek: devotionele Soefi muziek die wortelt in de traditie van India en Pakistan en wordt vaak beoefend ter herdenking van een heilige. De muziek is naast devotioneel en vrolijk, zeer ritmisch, omdat het sterven niet als een droevige gebeurtenis wordt gezien maar als de eenwording met de Ene. Dat moet gevierd worden!
Voor deze vormen van meditatie geldt dat er geen muzikale kennis of stemtraining nodig is.
* Informele Dienst wordt een kaars aangestoken, die symbool staat voor eenheid en goddelijke waarheid. Rond het thema worden teksten uit de verschillende religieuze tradities gelezen, er zijn gebeden, stilte en muziek.
* Sema betekent letterlijk luisteren. Luisteren naar muziek, poêzie, muziek, elkaar en de stilte. Luisteren met het oor van het hart, de Ene.
Ander email-adres? Deze nieuwsbrief opzeggen? Klik hier .